Spoele, Bokslaarstraat en Everslaarstraat

Informatie

Ontwerpbureau Tractebel werd aangesteld als studiebureau voor dit project en ging aan de slag met alle info die we vanuit de buurt gekregen hebben na de workshop die doorging op 5 maart 2020. In de loop van mei 2021 werd het ontwerp aan de bewoners voorgesteld.  Helaas niet via een fysieke bijeenkomst door Corona maar wel via een zeer uitgebreide presentatie. Deze presentatie en het voortraject van dit project kan je terugvinden op ons participatieplatform Denkmee. De verkregen feedback namen we mee voor de verdere uitwerking van het definitieve ontwerp. Van den Berghe werd aangesteld als uitvoerend aannemer. Er werden reeds voorbereidende nutswerken uitgevoerd.


Gescheiden riolering

In een groot deel van de Everslaarstraat ligt nog steeds geen riolering: de woningen wateren af naar (al dan niet ingebuisde) grachten waardoor de afwatering absoluut niet optimaal is met verontreiniging in de grachten en waterlopen tot gevolg. In functie van de Europese Kaderrichtlijn Water, is het immers noodzakelijk dat de stad investeert in de aanleg van rioleringen met als doel de verontreiniging van oppervlakte- en grondwater tegen te gaan. De stad plant dan ook de aanleg van een optimaal gescheiden rioleringsstelsel (incl. afkoppelingen op particulier domein). 

Het afvalwater gaat via ondergrondse buizen naar Spoele en wordt dan via de Lokerhoutstraat naar de waterzuiveringsinstallatie van Aquafin gebracht. Het regenwater wordt zoveel als mogelijk naar open grachten gebracht, waar het in de ondergrond kan infiltreren en op die manier het grondwater terug kan aanvullen. Bij dergelijke rioleringswerken, is het echter belangrijk dat ook de bewoners hun afvalwater en regenwater gaan scheiden, anders hebben de werken op het openbaar domein niet zo bijzonder veel zin. 

Snelheidsremmende maatregelen met aandacht voor voetganger en fietser

Bovendien is in de nabije buurt de industriezone gelegen. Vanuit de buurt is er de bemerking dat de hoeveelheid verkeer sterk is toegenomen. Bij de herinrichting geven we dan ook de nodige aandacht voor verkeersremmers om dit sluipverkeer tegen te gaan. Daarnaast vinden we de veiligheid van de zachte weggebruiker belangrijk en werd als extra aandachtspunt meegenomen in de uitwerking van het project. Zo werken we met wegversmallingen, een uitgebreide fietszone in de schoolomgeving en een snelheidsremmend verkeerslicht ter hoogte van SBS Spoele. Dit licht staat springt op rood zodra een auto te snel rijdt naderend op het licht. Ook is er een knop voor voetgangers waardoor ze het licht op groen kunnen zetten om veilig over te steken.

Projectzone 

Eind 2020 werd beslist om de hele Bokslaarstraat bij het project toe te voegen en het budget te verhogen. Fietspaden en voetpaden over een grotere lengte is hierbij een belangrijk doel. De afbakening van het project ligt nu ook definitief vast: Spoele (volledig), Everslaarstraat (volledig), Bokslaarstraat (vanaf nr 30 tot kruispunt met Spoele), Bredenhoekstraat (tot nr 5) en de Smeierstraat (tot nr 2). 

Fasering

Gezien de omvang van dit project zal Van den Berghe is fases werken. De werken starten op dinsdag 22 april 2025 met fase 1A ter hoogte van het kruispunt Lokerhoutstraat x Naastveldstraat x Spoele. Deze fase zal zo een 2-tal maanden duren. Het kruispunt zal gedurende deze fase niet toegankelijk zijn voor doorgaand verkeer waardoor er voorziene omleidingen moeten worden gevolgd. Deze kan je onderaan bij de pagina terugvinden. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen altijd door. Het kruispunt zal volledig afgewerkt en geasfalteerd zijn alvorens we overgaan naar fase 2.

Fase 1B is Spoele zelf en situeert zich tussen het heraangelegde kruispunt en het kruispunt Spoele x Bokslaarstraat. Het kruispunt met de Bokslaarstraat zal zo lang als mogelijk open blijven zodat verkeer via de Bokslaarstraat kan blijven rijden. In deze fase geldt er een andere omleiding dan bij fase 1. Deze kan je ook onderaan de pagina terugvinden. Het einde van fase 2 voorzien we tegen eind 2025. Asfalteren zal hier pas mogelijk zijn bij gunstige weersomstandigheden.

Fase 1C is van de Bokslaarstraat van aan kruispunt tot aan de Spieveldstraat en voorzien we op 9 maanden af te ronden.

 

 

 

Fase 2 omvat de heraanleg van de Everslaarstraat en volgt normaliter aaneensluitend op de Bokslaarstraat. Er is een bezwaar ingediend tegen de omgevingsvergunning van dit deel van het project waardoor we dit moeten herbekijken en nog geen verdere praktische informatie, plannen noch timing kunnen meedelen.

 

 

Op 2 april werden de bewoners en betrokken partijen reeds geïnformeerd over fase 1. De presentatie van deze infovergadering kan je onderaan terugvinden, net als de voorziene omleidingen.

 

Dit project is in samenwerking met de VMM, MOW en de Provincie.

 

Hinder

Fase 1A van dit project start op 22 april ter hoogte van het kruispunt Lokerhoutstraat x Spoele x Naastveldstraat. Dit zal zo een 2-tal maand duren. Gedurende de werken aan het kruispunt zullen volgende omleidingen gesignaleerd staan afhankelijk van waar je komt.

 

Vervolgens wordt het deel Spoele tot aan het kruispunt met de Bokslaarstraat aangepakt (fase 1B) en nadien de Bokslaarstraat zelf (fase 1c). Fase 1 zal in totaal 1,5 jaar duren. Tijdens 1B en 1C gelden er aangepaste omleidingen.