Het wegdek van de Rozenstraat bevindt zich niet overal in even goede staat en het fietspad voldoet niet langer aan de huidige richtlijnen. Bovendien ligt in het deel kant N70 nog steeds geen riolering: de woningen wateren daar af naar (al dan niet ingebuisde) grachten waardoor de afwatering absoluut niet optimaal is met verontreiniging in de grachten en waterlopen tot gevolg. In de rest van de Rozenstraat ligt een gemengde riolering maar deze is op sommige plaatsen verzakt waardoor de afwatering niet altijd even vlot verloopt. Naast de heraanleg van het wegdek, is dus ook een totale renovatie van de riolering aan de orde en zal er een optimaal gescheiden rioleringsstelsel aangelegd worden. Ook de Melkerijstraat wordt binnen dit project heraangelegd, net als de aansluiting van de Rozenstraat op de N70.
Participatietraject
Ontwerpbureau Atelier Ruimtelijk Advies werd aangesteld voor de technische uitwerking van het project. Bij de voorbereiding werd een participatietraject opgestart met de betrokken bewoners. Alle voorbereidingen kan je terugvinden op ons participatieplatform Denkmee: Project: Totaalrenovatie Rozenstraat - Melkerijstraat | Stad Lokeren.
In de laatste fase van deze participatie koppelden we terug op een infovergadering. Alle praktische informatie over de start van de werken werd in een presentatie gegoten. Deze kan je onderaan deze pagina terugvinden, net als de plannen van de volledige projectzone.
Nutswerken
Ter voorbereiding van de totaalrenovatie, hebben de nutsmaatschappijen al een deel van hun werken uitgevoerd. Doordat de oude riolering op de locatie ligt van bepaalde nutsleidingen, kan een deel van de nutswerken pas gebeuren tijdens de wegeniswerken. Hierdoor is het niet zo evident om een juiste timing en planning op te stellen voor het project.
Wegen- en rioleringsproject
Audebo nv uit Lochristi is aangesteld als aannemer voor het project. Zij staan in voor de uitvoering van de wegenis- en rioleringswerken, alsook de afkoppelingswerken.
De projectzone start in de Rozenstraat net voorbij de Kerkhofstraat en loopt t.e.m. de aansluiting op de N70. Ook de Melkerijstraat en de aansluiting op de rotonde zitten mee in het project. Na de werfinrichting start de aannemer met het opbreken van de bestaande wegenis en het uitbreken van de riolering. Gezien er een gescheiden riolering wordt aangelegd, moeten ook de bewoners in de projectzone hun hemelwater (RWA) afkoppelen van hun afvalwater (DWA). Nadien worden de huisaansluitingen overgekoppeld. De huidige grachten worden opgewaardeerd, er worden enkele nieuwe wadi's aangelegd en pompstations geïnstalleerd.
Na het aanleggen van de nieuwe fundering, starten ze met de asfaltering van de rijbaan. We voorzien ook twee ruime veilige en comfortabele enkelrichtingsfietspaden, intergraal toegankelijke bushaltes en verkeersplateaus als snelheidsremmer. Waar mogelijk ontharden en vergroenen we met nieuwe bomen en plantvakken. Ook voorzien we nieuwe openbare LED-verlichting.
Fasering
De eerste fase start net voorbij de Kerkhofstraat en loopt tot net voorbij de Weverslaan. De start van de werken is voorzien op 19 november 2024.
De volgende fases, planning en timing zijn onder voorbehoud van hoe vlot de nutswerken kunnen worden uitgevoerd tijdens de wegenwerken:
Fase 2: Van aan de Weverslaan tot voor de Melkerijstraat.
Fase 3: Kruispunt van de Rozenstraat met de Groenstraat en de Melkerijstraat.
Fase 4: Melkerijstraat.
Fase 5: Aansluiting van de Melkerijstraat en de rotonde op de N70.
Fase 6: Rozenstraat van aan de Melkerijstraat tot aan de N70.
Fase 7: Aansluiting van de Rozenstraat op de N70.
De bijhorende hinder en omleidingen zullen afhangen van de evolutie van de andere (nuts)werken.
Bereikbaarheid
De gesignaleerde omleiding zal via de N70 en N47 lopen. Plaatselijk verkeer zal bij het begin van de werken nog via de Waasmunsterbaan en de Weverslaan kunnen rijden. Wanneer de aannemer aan het kruispunt met de Weverslaan komt, zal de omleiding via de Waasmunsterbaan, Weverslaan, Spinnerslaan en de Groenstraat lopen.
De Lijn
Lijn 82 en 212 rijden gedurende de werken via de N70 en de Groendreef in beide richtingen. De huidige haltes in de Rozenstraat, Oude-Bruglaan, Sportlaan en de Markt worden zo tijdelijk niet bediend tijdens de werken.
Dit project wordt gerealiseerd met de steun van