Waarom wegenwerken vaak langer duren dan voorzien?

Om onze infrastructuur en onze wegen up-to-date te houden zijn werkzaamheden noodzakelijk. En werken zijn vaak een bron van ergernis. Helaas kan je geen omelet bakken zonder eieren te breken. We proberen onze Lokerse burgers zo goed als mogelijk te informeren bij werken. Toch zijn er vaak heel wat zaken waar we als lokale overheid weinig of geen impact op hebben. Hoe komt het dat correcte informatie en data zo moeilijk zijn? En waarom duurt het soms jaren alvorens een project effectief van start kan gaan?


Hoe ziet het verloop van infrastructuurprojecten er eigenlijk uit?

Bij de opstart van een project starten we meestal eerst met een participatietraject waarbij we met de betrokken partijen en bewoners rond tafel gaan zitten. We horen wat de noden en bemerkingen zijn en bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Dan leggen de beleidsmakers, na advies van onder andere de betrokken diensten, de grote krijtlijnen vast. Nadien volgt de formalisering in het strategisch meerjarenplan. Wanneer dit vastligt kan er een studiebureau aangesteld worden. Een studiebureau ondersteunt ons bij diverse aspecten zoals ontwerp, gunning... .

Er wordt een projectdefinitie uitgewerkt waarin staat wat er moet gebeuren. Hierin staat bijvoorbeeld hoe de straat er zal uitzien en wat er moet (her)aangelegd worden bv. gescheiden riolering, fietspad, voetpad, parkeerplaatsen, wegversmalling ... Op basis hiervan maakt het studiebureau een schets op, nl. het voorontwerp. En dan moet alles eigenlijk nog beginnen.

 

Wat met de timing?

Tussen het voorontwerp en een eerste 'definitief' ontwerp zijn er heel wat zaken die mogelijks kunnen zorgen voor vertraging. Tijdens deze fase brengen we alles in kaart. En ook tijdens de werken kan er vanalles tussenkomen. Afhankelijk van de complexiteit van het dossier kan de timing gaan van maanden tot jaren alvorens 'de eerste spade de grond in gaat'. Zeker wanneer er grondig studiewerk aan te pas komt, kan de timing stevig uitlopen.

 

Wat zijn mogelijke redenen tot vertraging?
  • Participatie: Bij opmerkingen of weerstand kunnen voorontwerpen (meermaals) moeten worden aangepast.

  • Sloopopvolging: identificatie van de werf en afvalstoffen die eventueel kunnen vrijkomen tijdens de werken.

  • Riolering (gescheiden stelsel): berekenen en uitvoeren afvoercapaciteit van een waterloop of rioolwaterzuivering alsook de afkoppelingen van de woningen.

  • Hemelwaterverordening: maximaal hergebruiken, infiltreren of bufferen van regenwater.

  • Bodembeheer

  • Nutswerken (gas, elektriciteit, water, telefoon, internet, verlichting): overleg, aantonen locaties leidingen en heraanleg nieuwe nutsvoorzieningen.

  • Archeologie: archeologisch onderzoek. Soms is er begeleiding tijdens de werken of kunnen de werken pas starten of hervatten na vrijgave. Bij toevalsvondst kan dit leiden tot veel vertraging.

  • Bemaling: tijdelijk verlagen van de grondwaterstand is soms noodzakelijk om droog te kunnen werken. Grondbemaling valt onder een complexe regelgeving, zeker bij (natuur)gebieden en kan zeker een vertragende factor zijn.

  • Weersomstandigheden: een belangrijke factor die vaak zorgt voor vertragingen. Bij hevige regen, extreme hitte of vrieskou kunnen bepaalde werken niet worden uitgevoerd. Zo is bijvoorbeeld asfalteren bij regen of temperaturen onder 5 graden niet mogelijk.

Als een wegenisproject vertraging oploopt, is de kans dus groot dat één (of meer) van bovenstaande redenen aan de oorzaak liggen. Bij het opstellen van een projecttiming worden deze zaken logischerwijs niet mee in rekening genomen, maar kunnen gaandeweg de timing dus wel enorm beïnvloeden. 

Van definitief ontwerp naar de omgevingsvergunning

Een definitief ontwerp wil zeker niet zeggen dat de werken kunnen aanvangen. Op basis van dit ontwerp kan de omgevingsvergunning worden aangevraagd. Zelfs bij eenvoudige werken moet je hiervoor al snel rekenen op 3 tot 6 maanden. Bij moeilijke dossiers kan dit oplopen tot ruim 1,5 jaar. Bij correcties of aanvullingen moeten we vaak terug herbeginnen. Soms moeten dossiers zelfs ingetrokken worden of helemaal heropstarten.

Pas zodra we de omgevingsvergunning op zak hebben kunnen we definitief beginnen te plannen. Maar eerst moet er nog een hele administratieve weg afgelegd worden voor de gunning van de aannemer die aangesteld zal worden om het project uit te voeren. 

Na de definitieve gunning volgt er een coördinatievergadering met de nutsmaatschapijen om alles op elkaar af te stemmen. Na een 120 tot 180 dagen ten slotte kan het project van start en gaat alles in een stroomversnelling.

 

Laatste rechte lijn

Het is telkens het doel om projecten af te ronden voor het zomerseizoen. En die tijdsdruk maakt het niet gemakkelijk. Asfalt bijvoorbeeld kunnen we niet leggen tussen 1 december en 1 maart. Ook voor beton zijn er beperkingen. Het mag niet te warm zijn, vriesweer en regen zijn eveneens nefast. Daarnaast spelen ook de beschikbaarheid van grondstoffen en de energieprijzen een belangrijke rol.

Ook na de voorlopige oplevering en ingebruikname is er nazorg nodig. Tijdens de werken zien mensen niet altijd welke punten en komma's er nog moeten worden aangepakt. Zo moeten we vaak nog verder werken in de groenzones, want bomen kan je alleen in het najaar planten en bijvoorbeeld niet midden in de zomer.

 

Maar één ding is zeker: we werken met man en macht om Lokeren beter en mooier te maken! 
Bedankt voor jouw begrip.